I made this widget at MyFlashFetish.com.

Wednesday, 29 June 2011

ncet ku yg gler. . !

assalamualaikum & salam sejahtera. . 

wargh. . !
pepagi buta da create blog an. .nmpak x . aku bangon awal . . haha cewah. .!


nie laa model ncet aku. .X2-01. . ncet yg sngat aku gile. . da dpt,boleh jd gile pulak ncet nie. . mendidih pulak aty aku nie kalo teros cm nie..ade je masalah yg membuat kan aku nak kene menapak , mengadap terminal 1 seremban. .aktiviti paling malas. . cukup mase mendidih tahap kering . .nati aku teros tolak je kat kedai. . tukar pakai ncet baru lgi..haha
*taw nak tukar ncet je. . *


biase laa ncet murah. tu laa akibat nye.. tp boleyh laa kalo setakat nak bergaya. . wah. .! bergaya kee..??haha

 aku xtaw pe bnd y tertera ni. . 

 chantek laa plak warne nie. . huhu 
nk story cket, mase ngah excited nak beli tu beria je nak kaler putih. .sampai xingat lgsg kat hubby aku da. . janji aku dapat. . hahaha *selfish kan* 
cian b.. xpe nty cyg tman b k. . haha
hm, handsfree kaler itam nmpak smart. . hee

oke laa tu je. . nak luah kan prasaan je. . 

nera >> hati ku buatmu

Pernahkah engkau hargai cintaku yang sejati
Pernahkah engkau mengertikan diriku ini
Betapa hebatnya cintamu, memberiku sejuta pilu
Betapa agungnya asmaramu, membuatku terpaku

Disisimu ku terdiam seribu bahasa
Dihatiku bergetar sejuta rasa
Namun sukar untuk aku meluahkan ku cinta padamu
Nafasku terhenti bila melihat dirimu
Terasa pantas degupan jantungku
Mungkinkah hatiku milikmu jua
Ku sayang padamu
Kan ku abadikan dikau
Sewaktu kenangan yang manis
Yang tak mungkin aku lupa
Untuk selamanya
Kanku coretkan kenanganmu
Dalam sanubariku ini
Agar jadi yang terindah
Di dalam hidupku ini
Disisimu ku terdiam seribu bahasa
Dihatiku bergetar sejuta rasa
Namun sukar untuk aku meluahkan ku cinta padamu
Nafasku terhenti bila melihat dirimu
Terasa pantas degupan jantungku
Mungkinkah hatiku milikmu jua
Sayang padamu
Bagai bahtera dilanda badai
Gelora cinta mengoncang jiwaku
Berombak mencari daratan yang damai
Oh Cintaku
Disisimu ku terdiam seribu bahasa
Dihatiku bergetar sejuta rasa
Namun sukar untuk aku meluahkan cinta padamu
Nafasku terhenti bila melihat dirimu
Terasa pantas degupan jantungku ini
Mungkinkah hatiku milikmu jua
Sayang padamu
Kanku coretkan kenangananmu
Dalam sanubariku ini
Agar jadi yang terindah
Di dalam hidupku ini

Tuesday, 28 June 2011

Peristiwa Israk Mikraj Nabi Muhammad S.A.W. – 27 Rejab


1. Sebelum Israk dan Mikraj
Rasulullah S. A. W. mengalami pembedahan dada / perut, dilakukan oleh malaikat Jibrail dan Mika’il. Hati Baginda S. A. W.. dicuci dengan air zamzam, dibuang ketul hitam (‘alaqah) iaitu tempat syaitan membisikkan waswasnya. Kemudian dituangkan hikmat, ilmu, dan iman. ke dalam dada Rasulullah S. A. W. Setelah itu, dadanya dijahit dan dimeterikan dengan “khatimin nubuwwah”. Selesai pembedahan, didatangkan binatang bernama Buraq untuk ditunggangi oleh Rasulullah dalam perjalanan luar biasa yang dinamakan “Israk” itu.
2. Semasa Israk (Perjalanan dari Masjidil-Haram ke Masjidil-Aqsa):
Sepanjang perjalanan (israk) itu Rasulullah S. A. W. diiringi (ditemani) oleh malaikat Jibrail dan Israfil. Tiba di tempat-tempat tertentu (tempat-tempat yang mulia dan bersejarah), Rasulullah telah diarah oleh Jibrail supaya berhenti dan bersembahyang sebanyak dua rakaat. Antara tempat-tempat berkenaan ialah:
i. Negeri Thaibah (Madinah), tempat di mana Rasulullah akan melakukan hijrah. ii. Bukit Tursina, iaitu tempat Nabi Musa A. S. menerima wahyu daripada Allah; iii. Baitul-Laham (tempat Nabi ‘Isa A. S. dilahirkan);
Dalam perjalanan itu juga baginda Rasulullah S. A. W. menghadapi gangguan jin ‘Afrit dengan api jamung dan dapat menyasikan peristiwa-peristiwa simbolik yang amat ajaib. Antaranya :
- Kaum yang sedang bertanam dan terus menuai hasil tanaman mereka. apabila dituai, hasil (buah) yang baru keluar semula seolah-olah belum lagi dituai. Hal ini berlaku berulang-ulang. Rasulullah S. A. W. dibertahu oleh Jibrail : Itulah kaum yang berjihad “Fisabilillah” yang digandakan pahala kebajikan sebanyak 700 kali ganda bahkan sehingga gandaan yang lebih banyak.
- Tempat yang berbau harum. Rasulullah S. A. W. diberitahu oleh Jibrail : Itulah bau kubur Mayitah (tukang sisir rambut anak Fir’aun) bersama suaminya dan anak-anak-nya (termasuk bayi yang dapat bercakap untuk menguatkan iman ibunya) yang dibunuh oleh Fir’aun kerana tetapt teguh beriman kepada Allah (tak mahu mengakui Fir’aun sebagai Tuhan).
- Sekumpulan orang yang sedang memecahkan kepala mereka. Setiap kali dipecahkan, kepala mereka sembuh kembali, lalu dipecahkan pula. Demikian dilakukan berkali-kali. Jibrail memberitahu Rasulullah: Itulah orang-orang yang berat kepala mereka untuk sujud (sembahyang).
- Sekumpulan orang yang hanya menutup kemaluan mereka (qubul dan dubur) dengan secebis kain. Mereka dihalau seperti binatang ternakan. Mereka makan bara api dan batu dari neraka Jahannam. Kata Jibrail : Itulah orang-orang yang tidak mengeluarkan zakat harta mereka.
- Satu kaum, lelaki dan perempuan, yang memakan daging mentah yang busuk sedangkan daging masak ada di sisi mereka. Kata Jibrail: Itulah lelaki dan perempuan yang melakukan zina sedangkan lelaki dan perempuan itu masing-masing mempunyai isteri / suami.
- Lelaki yang berenang dalam sungai darah dan dilontarkan batu. Kata Jibrail: Itulah orang yang makan riba`.
- Lelaki yang menghimpun seberkas kayu dan dia tak terdaya memikulnya, tapi ditambah lagi kayu yang lain. Kata Jibrail: Itulah orang tak dapat menunaikan amanah tetapi masih menerima amanah yang lain.
- Satu kaum yang sedang menggunting lidah dan bibir mereka dengan penggunting besi berkali-kali. Setiap kali digunting, lidah dan bibir mereka kembali seperti biasa. Kata Jibrail: Itulah orang yang membuat fitnah dan mengatakan sesuatu yang dia sendiri tidak melakukannya.
- Kaum yang mencakar muka dan dada mereka dengan kuku tembaga mereka. Kata Jibrail: Itulah orang yang memakan daging manusia (mengumpat) dan menjatuhkan maruah (mencela, menghinakan) orang.
- Seekor lembu jantan yang besar keluar dari lubang yang sempit. Tak dapat dimasukinya semula lubang itu. Kata Jibrail: Itulah orang yang bercakap besar (Takabbur). Kemudian menyesal, tapi sudah terlambat.
- Seorang perempuan dengan dulang yang penuh dengan pelbagai perhiasan. Rasulullah tidak memperdulikannya. Kata Jibrail: Itulah dunia. Jika Rasulullah memberi perhatian kepadanya, nescaya umat Islam akan mengutamakan dunia daripada akhirat.
- Seorang perempuan tua duduk di tengah jalan dan menyuruh Rasulullah berhenti. Rasulullah S. A. W. tidak menghiraukannya. Kata Jibrail: Itulah orang yang mensesiakan umurnya sampai ke tua.
- Seorang perempuan bongkok tiga menahan Rasulullah untuk bertanyakan sesuatu. Kata Jibrail: Itulah gambaran umur dunia yang sangat tua dan menanti saat hari kiamat.
Setibanya di masjid Al-Aqsa, Rasulullah turun dari Buraq. Kemudian masuk ke dalam masjid dan mengimamkan sembahyang dua rakaat dengan segala anbia` dan mursalin menjadi makmum.
Rasulullah S. A. W. terasa dahaga, lalu dibawa Jibrail dua bejana yang berisi arak dan susu. Rasulullah memilih susu lalu diminumnya. Kata Jibrail: Baginda membuat pilhan yang betul. Jika arak itu dipilih, nescaya ramai umat baginda akan menjadi sesat.
3. Semasa Mikraj (Naik ke Hadhratul-Qudus Menemui Allah):
Didatangkan Mikraj (tangga) yang indah dari syurga. Rasulullah S. A. W. dan Jibrail naik ke atas tangga pertama lalu terangkat ke pintu langit dunia (pintu Hafzhah).
1. Langit Pertama: Rasulullah S. A. W. dan Jibrail masuk ke langit pertama, lalu berjumpa dengan Nabi Adam A. S. Kemudian dapat melihat orang-orang yang makan riba` dan harta anak yatim dan melihat orang berzina yang rupa dan kelakuan mereka sangat huduh dan buruk. Penzina lelaki bergantung pada susu penzina perempuan.
11. Langit Kedua: Nabi S. A. W. dan Jibrail naik tangga langit yang kedua, lalu masuk dan bertemu dengan Nabi ‘Isa A. S. dan Nabi Yahya A. S.
111. Langit Ketiga: Naik langit ketiga. Bertemu dengan Nabi Yusuf A. S.
1v. Langit Keempat: Naik tangga langit keempat. Bertemu dengan Nabi Idris A. S.
v. Langit Kelima: Naik tangga langit kelima. Bertemu dengan Nabi Harun A. S. yang dikelilingi oleh kaumnya Bani Israil.
v1. Langit Keenam: Naik tangga langit keenam. Bertemu dengan Nabi-Nabi. Seterusnya dengan Nabi Musa A. S. Rasulullah mengangkat kepala (disuruh oleh Jibrail) lalu dapat melihat umat baginda sendiri yang ramai, termasuk 70,000 orang yang masuk syurga tanpa hisab.
v11. Langit Ketujuh: Naik tangga langit ketujuh dan masuk langit ketujuh lalu bertemu dengan Nabi Ibrahim Khalilullah yang sedang bersandar di Baitul-Ma’mur dihadapi oleh beberapa kaumnya. Kepada Rasulullah S. A. W., Nabi Ibrahim A. S. bersabda, “Engkau akan berjumapa dengan Allah pada malam ini. Umatmu adalah akhir umat dan terlalu dha’if, maka berdoalah untuk umatmu. Suruhlah umatmu menanam tanaman syurga iaitu lah HAULA WALA QUWWATA ILLA BILLAH”. Mengikut riwayat lain, Nabi Irahim A. S. bersabda, “Sampaikan salamku kepada umatmu dan beritahu mereka, syurga itu baik tanahnya, tawar airnya dan tanamannya ialah lima kalimah, iaitu: SUBHANALLAH, WAL-HAMDULILLAH, WA lah ILAHA ILLALLAH ALLAHU AKBAR dan WA lah HAULA WA lah QUWWATA ILLA BILLAHIL- ‘ALIYYIL-’AZHIM. Bagi orang yang membaca setiap kalimah ini akan ditanamkan sepohon pokok dalam syurga”. Setelah melihat beberpa peristiwa! lain yang ajaib. Rasulullah dan Jibrail masuk ke dalam Baitul-Makmur dan bersembahyang (Baitul-Makmur ini betul-betul di atas Baitullah di Mekah).
11x. Tangga Kelapan: Di sinilah disebut “al-Kursi” yang berbetulan dengan dahan pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S. A. W. menyaksikan pelbagai keajaiban pada pokok itu: Sungai air yang tak berubah, sungai susu, sungai arak dan sungai madu lebah. Buah, daun-daun, batang dan dahannya berubah-ubah warna dan bertukar menjadi permata-permata yang indah. Unggas-unggas emas berterbangan. Semua keindahan itu tak terperi oleh manusia. Baginda Rasulullah S. A. W. dapat menyaksikan pula sungai Al-Kautsar yang terus masuk ke syurga. Seterusnya baginda masuk ke syurga dan melihat neraka berserta dengan Malik penunggunya.
1x. Tangga Kesembilan: Di sini berbetulan dengan pucuk pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S. A. W. masuk di dalam nur dan naik ke Mustawa dan Sharirul-Aqlam. Lalu dapat melihat seorang lelaki yang ghaib di dalam nur ‘Arasy, iaitu lelaki di dunia yang lidahnya sering basah berzikir, hatinya tertumpu penuh kepada masjid dan tidak memaki ibu bapanya.
x. Rabbul-Arbab lalu dapat menyaksikan Allah S. W. T. dengan mata kepalanya, lantas sujud. Kemudian berlakulah dialog antara Allah dan Muhammad, Rasul-Nya:
Allah S. W. T : Ya Muhammad. Rasulullah : Labbaika. Allah S. W. T : Angkatlah kepalamu dan bermohonlah, Kami perkenankan. Rasulullah : Ya, Rabb. Engkau telah ambil Ibrahim sebagai Khalil dan Engkau berikan dia kerajaan yang besar. Engkau berkata-kata dengan Musa. Engkau berikan Dawud kerajaan yang besar dan dapat melembutkan besi. Engkau kurniakan kerajaan kepada Sulaiman yang tidak Engkau kurniakan kepada sesiapa pun dan memudahkan Sulaiman menguasai jin, manusia, syaitan dan angin. Engkau ajarkan ‘Isa Taurat dan Injil. Dengan izin-Mu, dia dapat menyembuhkan orang buta, orang sufaq dan menghidupkan orang mati. Engkau lindungi dia dan ibunya daripada syaitan. Allah S. W. T : aku ambilmu sebagai kekasih. Aku perkenankanmu sebagai penyampai berita gembira dan amaran kepada umatmu. Aku buka dadamu dan buangkan dosamu. Aku jadikan umatmu sebaik-baik umat. Aku beri keutamaan dan keistimewaan kepadamu pada hari qiamat. Aku kurniakan tujuh ayat (surah Al-Fatihah) yang tidak aku kurniakan kepada sesiapa sebelummu. Aku berikanmu ayat-ayat di akhir surah al-Baqarah sebagai suatu perbendaharaan di bawah ‘Arasy. Aku berikan habuan daripada kelebihan Islam, hijrah, sedekah dan amar makruf dan nahi munkar. Aku kurniakanmu panji-panji Liwa-ul-hamd, maka Adam dan semua yang lainnya di bawah panji-panjimu. Dan aku fardhukan atasmu dan umatmu lima puluh (waktu) sembahyang.
4. Selesai munajat, Rasulullah S. A. W. di bawa menemui Nabi Ibrahim A. S. kemudian Nabi Musa A. S. yang kemudiannya menyuruh Rasulullah S. A. W. merayu kepada Allah S. W. T agar diberi keringanan, mengurangkan jumlah waktu sembahyang itu. Selepas sembilan kali merayu, (setiap kali dikurangkan lima waktu), akhirnya Allah perkenan memfardhukan sembahyang lima waktu sehari semalam dengan mengekalkan nilainya sebanyak 50 waktu juga.
5. Selepas Mikraj
Rasulullah S. A. W. turun ke langit dunia semula. Seterusnya turun ke Baitul-Maqdis. Lalu menunggang Buraq perjalanan pulang ke Mekah pada malam yang sama. Dalam perjalanan ini baginda bertemu dengan beberapa peristiwa yang kemudiannya menjadi saksi (bukti) peristiwa Israk dan Mikraj yang amat ajaib itu (Daripada satu riwayat peristiwa itu berlaku pada malam Isnin, 27 Rejab, kira-kira 18 bulan sebelum hijrah). Wallahu’alam.
(Sumber : Kitab Jam’ul-Fawaa`id) Kesimpulannya, peristiwa Israk dan Mikraj bukan hanya sekadar sebuah kisah sejarah yang diceritakan kembali setiap kali 27 Rejab menjelang. Adalah lebih penting untuk kita menghayati pengajaran di sebalik peristiwa tersebut bagi meneladani perkara yang baik dan menjauhi perkara yang tidak baik. Peristiwa Israk dan Mikraj yang memperlihatkan pelbagai kejadian aneh yang penuh pengajaran seharusnya memberi keinsafan kepada kita agar sentiasa mengingati Allah dan takut kepada kekuasaan-Nya.
Seandainya peristiwa dalam Israk dan Mikraj ini dipelajari dan dihayati benar-benar kemungkinan manusia mampu mengelakkan dirinya daripada melakukan berbagai-bagai kejahatan. Kejadian Israk dan Mikraj juga adalah untuk menguji umat Islam (apakah percaya atau tidak dengan peristiwa tersebut). Orang-orang kafir di zaman Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam langsung tidak mempercayai, malahan memperolok-olokkan Nabi sebaik-baik Nabi bercerita kepada mereka.
Peristiwa Israk dan Mikraj itu merupakan ujian dan mukjizat yang membuktikan kudrat atau kekuasaan Allah Subhanahu Wataala. Allah Subhanahu Wataala telah menunjukkan bukti-bukti kekuasaan dan kebesaran-Nya kepada Baginda Sallallahu Alaihi Wasallam.
Mafhum Firman Allah S. W. T. : “Maha Suci Allah yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al-Masjidil Haram ke Al-Masjidil Aqsa yang telah kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda kebesaran Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat.” (Surah Al-Israa’: Ayat 1). wallahua’lam..

egokah aku. . ??

assalamualaikum & salam sejahtera. .



owg ke b y ego. . ??ntah la. .sejak kebelakangan nie, terlalu banyak org nmpak b sbnar nye kan..terlalu penting kan diri. . b taw b punya kepentingan je. . bile org ckap cam2 b mule laa nak wat perangai BAGUS b tu. . owg laen pon bercinta bagai nak rak jugak tapi xde laa cm kite. .ye. .owg taw sume punca n masalah sume nye berpunca dri owg..b akan ty kan sape y mule dulu. . tapi kalo ty laa mne2 couple. . xkan sampai tiap2 minggu nak jumpe. . b taw abah pon seminggu sekali je kat umah. . b plak cm tu..mase tu je kteowg nak sembang ng abah. .nak kumpul ramai2 ng family..p b terSANGAT penting kan diri..!! 

owg benci b. .!
tapi hakikat hati terlalu pedih tok d luah kan ayat tu. .

sekarang owg terlalu sangat * da berganda da* sakit nie. .xlarat sangat. .demam! b taw nak jumpe je kan. .b hanya brdoa 'hope cyg cepat sihat' owg mmg mengharap bnd yang same. .tapi dalam doa b ade maksud tersirat. .kate2 b terlalu banyak makne y owg xnah taw kan. . 

sekarang nie b penting kan tido dari owg kan..owg xlarang b tdo tp. . ntah laa. . owg sendi da xtaw nak kate ape da . sekarang kalo owg xkol b pon wat do no je kan. . ye. .owg taw owg y xbg b kol byk kali. . ye. .owg taw owg salu j xcay b. . tapi kalo laa bolyh owg tunjuk aty n otak owg nie kat b. .da xlarat nak simpan n fikir macam2. . 



sekarang pon b cm da laen sangat. . tapi owg try tok yakin kan diri owg y b setia n xberubah. .tapi. .ntah la. .semoga b tros setia pada owg..tu je yang owg mintak. .owg taw b nak bukti kan yg b xde pompuan laen dengan jumpe. .tapi, tolong fikir kan owg laen jugak. . 

mesej hubby :
'hm,ble b nak ajak jmp jenuh b ajk p cyg still xcya b g still ckp b de owg len g..lau de owg len xkn b nk ajk gk jmp cyg'
bukan tu mslh nye. .

'hm kdg2 cyg bg mcm2 alsn nk elak kua ngan b p nnt tibe2 je cyg gtaw nk kua ley plak..cm cyg da bosan je ng b"
owg xnah elak o bosan ng b lgsg . .tapi b cube tok paham ati owg lak. . owg bukan jenis y nak selalu kua. .d adap dok ng family. .plis pham owg cm ne owg pham b n keje b. . 
ye owg taw ,owg salu je cakap lepas ng b. .xnah nak jage ati n prasaan b. .tapi tu hakikat nye. .
owg xsuke simpan. . 
lebih baek berterus terang dari owg terseksa. . 

 
  idop owg akan sunyi tanpa b. . :)

  
cinta cyg tok b xkan melebihi syg cyg pada ALLAH. .

semoga hubungan kita berkekalan . .




Monday, 27 June 2011

hujung minggu yang sungguh memenat kan. .:)

assalamualaikum. .
salam sejahtera. . 
hari sabtu da stat xsihat sebenar nye..p masih gagah lagi. . pepagi da bangun da. .jadi kakak y baek laa konon nye.haha pegi amk buku rekod adeq2. . :) 
jumpe laa cikgu2. . hee bese laa nak bodek cikgu..kie kat skola setahun tu aku jadi murid contoh jugak laa kat kelas hujung tu..haha

ttup pasal tu..
~.~
da nak pukul 1 da..baru kua umah..g celcom centre nak repair bB rosak..thn cari barang sikit..nak prepair tok masok kolej. . hee p bwk RM20 xluak pon..de owg blaje..haha bese laa "dye" bu pas gaji.  .haha syok laa aku. . haha aku xmintak..dye yang offer sndri. . so da abeh bli brg tu aku balek laa. . tu pon dlm nak dkat kol 6 da nak balik. . p bwak bby so no hal laa..bodek laa. . haha
mlm tu bosan kua beli barang n g top up, then leyh sangkut lak kat kedai top up tu sampai na dekat kol 10.30. .hee nasib xkene bising. .and bg g alsan nak g mkn ,owg nak blnje..
kua lgi. . lepak kat kedai mn sampai kl 12 tgh mlm..ish3. .xpenah wat cm po sebeelom nie..haha tu pon naseb adeq anta mcg kate abah nak ajak g upt0wn lak..kalo x, xtaw laa kol bpe nak lepak kat kedai makan tu..hee 
naek2 umah troz bersiap nak g uptown lak..ng mate da rabak nak tido g pusing uptown. . danau kota. . 
balek pukol 4 pg. .troz tido..kepale da berat sangat. .da 2 hari tahan sakit pale. . 
pagi lak terlepas subo. . :( hm, bangun p0n agak awal jugak dari ase y telah d tetap kan..haha
sebab pak cik n family dtg umah. . hee datang bukan tangan kosong lak tu..bawak durian 2 bag. . sedap lak tu..makan byk sangat..pas tu lupe nak minum air dalam pangsa..
bersiap2 g nilai 3 lak..g shoping tok raye..banyak jugak laa borong kat sane..haha 
penat kowt jln2 kat  niali3...jln punya jln tgk2 da sampai hujung n nak patah balek pulak tu y malas sanagt..hee da handbag chantek2. .jelez. .!

nie mama aku. .  :)

muke ceria je mase nak g. . hee
nie mase nak OTW. .lom jalan2 lagi..haha da tido dlu. . 

pak cik aku. . 
dye cakap " dok mne2 ,nak bergambaq ja. " 
aku ckp nk post kat fb..troz je dye nak bergambar gak. . 
dye ckap kalo owg ty ckp dye bai y berniage kat ctu..
muke dye kalo tgk2 btol2 pon cm bangla. . haha



ng bby. .  haha aku ng dye mmg xleyh blah kalo depan camera nie..:)
ni pon muke da letih da..migrain pon da terase sgt. . :(


anak pak cik y bongsu. .letih sangat ne..jalan jaoh. . da tu tido pon xpuas. . dri penang ke kolompoq..
then ke n.9 lak..


rambut dye control tu..hee
da lek tu..aku troz je landing..kepale sakit sangat. . berat teramat. . :( da lewat baru bangon mandi. .tu pon still sakit..kene pakse ng mama makan ubat..baru makan. . :( ~xsuke~ 
pas makan ubat..terase naka makan moi sup pulak..huhu mase 'ngidam' xde lak. . :)
demam laa jwapan nye. . 

Tuesday, 21 June 2011

kenagan d ICAN

1st day kat kolej tu mcm2 bermaen kat pale otak nie..byg kan ng xready g nak stdy..tetibe ley kol soh join clas IEP. .bapak la..da laa siuzly xready lgsg..ari sabtu leyh g lepak kat cameron. . ari ahad g mines lak..padahal bju pe pon xciap nk g esk (isnin)..hambek ko..mlm tu pon kemas ala kadar je..bju pon bwk bpe helai cm nk lek kmpg je..y laen leyh recycle je brg y lame..haha y bez hostel kondomaniam lak tu..tgkat 16..punya laa tinggi..hambek ko..:) kolej lak tgkat 10..ari2 nk kene naek lif..aku y xmabok lif pon leyh rase pening2 naek lif..p nk xnk terpakse la..xkn nk nk menapak naek tgga lak..da r da ckup jao menapak dr ostel..nak naek tgga tgkat 10 lak.;.mmg xlaa..sbb tu laa student kat ctu pon xtaw kat ne tangga kolej tu..msg2 blagak je nk naek lif..haha

ari selase bermule laa claz .. ng muke y xbersemngat..ng muke terpakse laa aku g gak..menapak cket punya laa jao ostel ng kolej..lame2 aku kat sne leyh kurus..kompom punya..da laa kdai mkn xde lgsg..nk kne menapak jugak bru de kdai  mkn..mmg xde laa aku nk menapak jao2..bkn bidang aku laa..laen da cte jd nye..haha hm, pening aku tgk dak2 xckup umo punya prgai..masing2 riuh..rase dlu aku n da geng xde laa cm tu cgt..haha de y maen tekan2 lif laa..masing2 perangai pelik2 je..aku diam je..aku xberminat nk tego owg dlu..n XDE MOOD LGSG NK BLAJA..

mood dalam kelas :
sunnguh membosan kan ng dak2 kecik xckup umo nie..haha bosan tersangat..OVER ! fed up aku. . nak meluat.. masing2 cm baru sampai kL..nmpak sgt kowt. .! pliz la.. p badge aku tu ramai dri joho. . no wonder laa masing2 cakap besar n berlagak..y kepoh, ng kepoh dowg laa..y diam ,diam je laa..p dowg nie ok sebenar nye..cume kecoh je..lect sume ok je..bez nye claz listening..terbaek la..dri segi markah , pendek kate senang nk skor laa..hee

mood lam dom lak :
pandan villa kondo, blok 2, tgkat 16 pntu 08 bilik 02 . . sila laa dtg kalo sudi..haha poyo je.. p bez laa..mule masok tgk bawah kete sume cm semut je..kLCc , mnre kL n times sQuare tu depan mate je..haha suasana waktu mlm bez..sejok je..hee p y xbez nye..memanjang je bunyi ambulan..bese laa dok dekat ng ospital laa kate kan..setakat hospital tu dekat g dr kolej..kowg byg kan betape jao nye kolej tu..over je..! haha dak2 lam tu sume ok je..kire nye..xsegan laa..y aku paling rapat,tengku amalina..dye baek..wah! dye pon nursing gk..aku kire junior dye laa..p kami same umo..hee

1 day. .aku decide tu resign dri kolej. .aku dpt twrn kat pusrawi kolej lak..aku beza kan byk sgt perbezaan..bile aku tggl kan ICAN , cian lak kat na (pgglan tok amalina) cmpai ngiz2 lak tu bile aku cte sal nk resign. .p bile aku tros kan cian mama n abah lak terpakse nk menanggung aku lak..

perbezaan antare kolej ICAN & PUSRAWI :
course NURSING :
yuran (including ostel,transport n uniform) : RM50300 & RM42000
pendaftaran : RM300 & RM50
pusrawi kalo de rezeki dpt bantuan biasiswa baitumal RM3000 setaon..
praktikal : hospital area pahang (ICAN) & kat ospital pusrawi ( PUSRAWI)
jaminan kerja : pas grade kene cri keje sndri (ICAN) & keje kat ospital pusrawi ..

pendek cte nye boleyh nilai sendri mne baek n xbaek..gpon gov skunk pon da trun kan loan kpd RM45000  je..nursing nie byk pakai duet. .p xpe..pokok pgkal dri niat kite an..hihi

okie laa..sampai cnie je laa k..nty pnjang umo jumpe g..p dak ICAN mmg terbaek la..xsia2 knl kowg walaupon kejap je..gud luck okeyh.!